24-01-2011

Het letterwinkeltje

Het is al weer even geleden dat op school een boekenprojectweek was. Onze dochter zat toen in groep 2. Zij hielden het project over bovenstand boek: Het Letterwinkeltje. In mijn enthousiasme beloofde ik het boek te kopen. Zodoende heb ik het nog steeds hier thuis. En..nooit spijt van gehad. Nog steeds wordt er regelmatig in gebladerd en gelezen, nu door de jongste.

Dit boek is prachtig om voor te lezen en de kinderen wegwijs te maken in letterland. Met veel humor wordt door middel van korte versjes geleerd wat je allemaal met letters kunt doen: woorden maken is natuurlijk het belangrijkste.
Op elke pagina staat ook nog een opdrachtje, bijvoorbeeld: hoe vak zie je de letter 'K'? Hierdoor is het kind direct heel concreet met de letters bezig.

"Hij nam een p en nog een p
en zei toen: ik begin
ik leg er elke keer
een nieuwe letter tussen in

Neem ik een a dan stat er pap
dat stop je in je mond
neem ik een u dan staat er pup
dat is een jonge hond"


De hoofd-persoon in dit boek is Opa Brom. Hij maakt letters van ijzer, hout, en deeg en verkoopt dit aan alle mensen die het nodig hebben: de juf, de bakker en ga zo maar door. Ook is Opa brom niet te beroerd andere mensen wegwijs te maken in letterland. Zoals de oude man hiernaast: hij moet het nog helemaal leren.  

Uiteindelijk wordt het winkeltje helemaal leeg gekocht door de Koningin. Daar maakt opa gebruik van: hij sluit zijn winkeltje en gaat op reis, naar verre landen en grote steden. Het boek eindigt daarmee een beetje abrupt, maar ach, als kind begin je dan gewoon weer overnieuw! Want met een boek als dit raak je nooit uitgeleerd en nooit uitgelezen!!
Warm aanbevolen voor alle kinderen die belangstelling krijgen voor het leren lezen.
Bijzonder geschikt voor groep 2 en groep 3.
Voor heel veel matriaal bij dit boek verwijs ik graag naar http://www.kleutergroep.nl/Boeken/Letterwinkeltje/index%20letterwinkeltje.htm

Het Letterwinkeltje
Marianne Busser en Ron Schroder
Uitgeverij The House of Books, 2002
ISBN 9044305581
prijs € 16,95




2 opmerkingen:

  1. Leuk boek, ja. En zulke mooie illustraties! Je krijgt de smaak te pakken volgens mijn - met je verslagjes schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, wat leuk, een recensieblog. Ik heb al een aantal kinderboeken (deze ook) uit de bieb gehaald en voorgelezen aan mn kids van 6 en 4.
    Dank je wel.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen